Chapter 104

1My soul, bless the Lord. My God, You are very great, You are attired with majesty and beauty.   אבָּֽרְכִ֥י נַפְשִׁ֗י אֶת־יְהֹ֫וָ֥ה יְהֹוָ֣ה אֱ֖לֹהַי גָּדַ֣לְתָּ מְּאֹ֑ד ה֖וֹד וְהָדָ֣ר לָבָֽשְׁתָּ:
2[You] enwrap Yourself with light like a garment; [You] extend the heavens like a curtain.   בעֹ֣טֶה אוֹר כַּשַּׂלְמָ֑ה נוֹטֶ֣ה שָׁ֜מַ֗יִם כַּיְרִיעָֽה:
[You] enwrap Yourself with light: in the sky like a garment.   עוטה אור: ברקיע כשלמה:
3Who roofs His upper chambers with water; Who makes clouds His chariot, which goes on the wings of the wind.   גהַֽמְקָרֶ֥ה בַמַּ֗יִם עֲלִיּ֫וֹתָ֥יו הַשָּֽׂם־עָבִ֥ים רְכוּב֑וֹ הַֽ֜מְהַלֵּ֗ךְ עַל־כַּנְפֵי־רֽוּחַ:
4He makes winds His messengers, burning fire His ministers.   דעֹשֶׂ֣ה מַלְאָכָ֣יו רוּח֑וֹת מְ֜שָֽׁרֲתָ֗יו אֵ֣שׁ לֹהֵֽט:
He makes winds His messengers: lit. He makes His messengers winds. He makes the wind His messengers.   עושה מלאכיו רוחות: עושה את הרוחות שלוחיו:
5He founded the earth on its foundations that it not falter to eternity.   היָ֣סַד אֶ֖רֶץ עַל־מְכוֹנֶ֑יהָ בַּל־תִּ֜מּ֗וֹט ע֘וֹלָ֥ם וָעֶֽד:
6You covered the deep as [with] a garment; the waters stand on the mountains.   ותְּהוֹם כַּלְּב֣וּשׁ כִּסִּית֑וֹ עַל־הָ֜רִ֗ים יַ֖עַמְדוּ מָֽיִם:
You covered the deep as [with] a garment: This is similar to what is said elsewhere (Job 38:9): “When I made the cloud its raiment, etc.”   תהום כלבוש כסיתו: זה דוגמת האמור במקום אחר (איוב ל״ח:ט׳) בשומי ענן לבושו וגו':
the deep: That is the sea.   תהום: הוא הים:
the waters stand on the mountains: The waters of the ocean are higher than the whole world. They stand on the mountains, and so Scripture states (Amos 5:8, 9:6): “He who calls the water of the sea and pours it upon the face of the earth.” Pouring denotes only [pouring] from above downward.   על הרים יעמדו: מי אוקיינוס גבוה מכל העולם עומד על ההרים, וכן הוא אומר (עמוס ה ט) הקורא למי הים וישפכם על פני הארץ אין שפיכה אלא מלמעלה למטה:
7From Your rebuke they fled; from the sound of Your thunder they hastened away.   זמִן־גַּֽעֲרָתְךָ֥ יְנוּס֑וּן מִן־ק֥וֹל רַֽ֜עַמְךָ֗ יֵחָֽפֵזֽוּן:
From Your rebuke they fled: When You said (Gen. 1:9): “Let the waters gather.” And from that voice they hastened away and gathered in the place that You founded for them.   מן גערתך ינוסון: כשאמרת (בראשית א׳:ט׳) יקוו המים ומאותו הקול יחפזון ונקוו אל מקום אשר יסדת להם:
8They ascended mountains, they descended into valleys to this place, which You had founded for them.   חיַֽעֲל֣וּ הָ֖רִים יֵֽרְד֣וּ בְקָע֑וֹת אֶל־מְ֜ק֗וֹם זֶ֚ה | יָסַ֬דְתָּ לָהֶֽם:
9You set a boundary that they should not cross, that they should not return to cover the earth.   טגְּֽבוּל־שַׂ֖מְתָּ בַּל־יַֽעֲבֹר֑וּן בַּל־יְ֜שֻׁב֗וּן לְכַסּ֥וֹת הָאָֽרֶץ:
You set a boundary: for them, viz. the sand that is around its shore.   גבול שמת: להם החול אשר סביב שפתו:
10He sends the springs into the streams; they go between the mountains.   יהַֽמְשַׁלֵּ֣חַ מַעְיָנִים בַּנְּחָלִ֑ים בֵּ֥ין הָ֜רִ֗ים יְהַלֵּכֽוּן:
11They water every beast of the field; the wild donkeys quench their thirst.   יאיַשְׁקוּ כָּל־חַיְת֣וֹ שָׂדָ֑י יִשְׁבְּר֖וּ פְרָאִ֣ים צְמָאָֽם:
12Beside them the fowl of the heavens dwell; from between the branches they let out their voices.   יבעֲלֵיהֶם עֽוֹף־הַשָּׁמַ֣יִם יִשְׁכּ֑וֹן מִבֵּ֥ין עֳ֜פָאיִ֗ם יִתְּנוּ־קֽוֹל:
Beside them the fowl of the heavens dwell: Beside the springs.   עליהם עוף השמים ישכון: על המעינות:
from between the branches: Heb. עפאים, the branches of the trees, and so (Dan. 4:11): “its branches were (עפיה) beautiful.”   מבין עפאים: ענפי אילנות וכן (דניאל ד) עפיה שפיר:
13He waters the mountains from His upper chambers; from the fruit of Your works the earth is sated.   יגמַשְׁקֶ֣ה הָ֖רִים מֵֽעֲלִיּוֹתָ֑יו מִפְּרִ֥י מַֽ֜עֲשֶׂ֗יךָ תִּשְׂבַּ֥ע הָאָֽרֶץ:
14He causes grass to sprout for the animals and vegetation for the work of man, to bring forth bread from the earth.   ידמַצְמִ֚יחַ חָצִ֨יר | לַבְּהֵמָ֗ה וְ֖עֵשֶׂב לַֽעֲבֹדַ֣ת הָאָדָ֑ם לְה֥וֹצִיא לֶ֜֗חֶם מִן־הָאָֽרֶץ:
15And wine, which cheers man's heart, to make the face shine from oil, and bread, which sustains man's heart.   טווְיַ֚יִן | יְשַׂמַּ֬ח לְבַב־אֱנ֗וֹשׁ לְהַצְהִ֣יל פָּנִ֣ים מִשָּׁ֑מֶן וְ֜לֶ֗חֶם לְבַב־אֱנ֥וֹשׁ יִסְעָֽד:
And wine: which cheers man’s heart, that too He brings forth from the earth, and oil to cause the face to radiate.   מצמיח חציר וגו' ויין אשר ישמח לבב: אנוש גם אותו יוציא מן הארץ ושמן. להצהיל בו פנים:
and bread: which sustains man’s heart.   ולחם: אשר לב אנוש יסעד:
16The Lord's trees are sated, the cedars of Lebanon, which He planted.   טזיִשְׂבְּעוּ עֲצֵ֣י יְהֹוָ֑ה אַרְזֵ֥י לְ֜בָנ֗וֹן אֲשֶׁ֣ר נָטָֽע:
The Lord’s trees: in the Garden of Eden.   עצי ה': בגן עדן:
17Where birds nest; as for the stork-the high junipers are its home.   יזאֲשֶׁר־שָׁ֖ם צִֽפֳּרִ֣ים יְקַנֵּ֑נוּ חֲ֜סִידָ֗ה בְּר֘וֹשִׁ֥ים בֵּיתָֽהּ:
birds nest: Israel will dwell there. יְקַנֵנוּ is an expression of a bird’s nest (קן צפור).   צפרים יקננו: ישראל ישכנו שם יקננו לשון קן צפור:
18The lofty mountains for the ibexes; the rocks a shelter for the hyraxes.   יחהָרִ֣ים הַ֖גְּבֹהִים לַיְּעֵלִ֑ים סְ֜לָעִ֗ים מַחְסֶּ֥ה לַֽשְׁפַנִּֽים:
The lofty mountains: He created for the ibexes.   הרים הגבוהים: ברא ליעלים:
shelter: Every expression of מַחְסֶה is an expression of a shadow and a hiding place, where a person covers himself from flood and rain.   מחסה: כל לשון מחסה לשון צל ומחבא שאדם מתכסה שם מן הזרם ומן המט' אבר"י בלע"ז:
19He made the moon for the appointed seasons; the sun knows its setting.   יטעָשָׂ֣ה יָ֖רֵחַ לְמֽוֹעֲדִ֑ים שֶׁ֜֗מֶשׁ יָ֘דַ֥ע מְבוֹאֽוֹ:
He made the moon for the appointed seasons: To count with it the times and the festivals.   למועדים: למנות בו זמנים ורגלים:
the sun knows its setting: But the moon does not know its setting, because sometimes it comes through a long way and sometimes it comes through a short way.   שמש ידע מבואו: אבל ירח לא ידע מבואו פעמים שבא בארוכה פעמים שבא בקצרה:
20You make darkness and it is night, in which every beast of the forest moves about.   כתָּ֣שֶׁת חֹ֖שֶׁךְ וִ֣יהִי לָ֑יְלָה בּֽוֹ־תִ֜רְמֹ֗שׂ כָּל־חַיְתוֹ־יָֽעַר:
You make darkness and it is night: Every day You darken and block out the sun and it becomes night, when all the beasts of the forest move about.   תשת חשך ויהי לילה: בכל יום אתה מחשיך ומעריב את השמש והיה לילה ובו תרמוש כל חיתו יער:
21The young lions roar for prey and to beg their food from God.   כאהַכְּפִירִים שֹֽׁאֲגִ֣ים לַטָּ֑רֶף וּלְבַקֵּ֖שׁ מֵאֵ֣ל אָכְלָֽם:
22When the sun rises they gather in and couch in their dens.   כבתִּזְרַ֣ח הַ֖שֶּׁמֶשׁ יֵאָֽסֵפ֑וּן וְאֶל־מְעֽוֹנֹ֘תָ֥ם יִרְבָּצֽוּן:
When the sun rises they gather in: into the secret places and hide there from the sons of men; then every man goes forth to his work.   תזרח השמש יאספון: במסתרים ונחבאים שם מבני אדם ואז כל אדם יוצא לפעלו:
23Man goes out to his work, to his labor until evening.   כגיֵצֵ֣א אָדָ֣ם לְפָֽעֳל֑וֹ וְֽלַֽעֲבֹ֖דָת֣וֹ עֲדֵי־עָֽרֶב:
24How great are Your works, O Lord! You have made them all with wisdom; the earth is full of Your possessions!   כדמָֽה־רַבּ֬וּ מַֽעֲשֶׂ֨יךָ | יְהֹוָ֗ה כֻּ֖לָּם בְּחָכְמָ֣ה עָשִׂ֑יתָ מָֽלְאָ֥ה הָ֜אָ֗רֶץ קִנְיָנֶֽךָ:
Your possessions: Heb. קנינך, the acquisition that you have acquired, like (Gen. 14:19): “Owner (קנה) of heaven and earth.” All is acquired by You.   קניניך: מקנה קנין שלך כמו (בראשית י״ד:י״ט) קונה שמים וארץ הכל קנוי לך:
25This sea-great and wide; there are creeping things and innumerable beasts, both small and large.   כהזֶ֚ה | הַיָּ֥ם גָּדוֹל֘ וּרְחַ֪ב יָ֫דָ֥יִם שָׁ֣ם רֶ֖מֶשׂ וְאֵ֣ין מִסְפָּ֑ר חַיּ֥וֹת קְ֜טַנּ֗וֹת עִם־גְּדֹלֽוֹת:
and wide: Heb. ורחב ידים. Wide of place, large in French, broad.   ורחב ידים: רחב מקום לריי"ש בלע"ז:
26There the ships go; You formed this leviathan with which to sport.   כושָׁם אֳנִיּ֣וֹת יְהַלֵּכ֑וּן לִ֜וְיָתָ֗ן זֶ֚ה | יָצַ֥רְתָּ לְשַֽׂחֶק־בּֽוֹ:
with which to sport: three hours during the day. So did our Sages say in tractate Avodah Zarah (3b), and so it is written explicitly in the Book of Job (40:29): “Will you play with him like a bird?”   לשחק בו: שלש שעות ביום כך אמרו רבותינו במסכת ע"א וכך מפורש בספר איוב התשחק בו כצפור:
27They all look to You with hope, to give their food in its time.   כזכֻּלָּם אֵלֶ֣יךָ יְשַׂבֵּר֑וּן לָתֵ֖ת אָכְלָ֣ם בְּעִתּֽוֹ:
28You give them that they may gather; You open Your hand that they may be sated with goodness.   כחתִּתֵּ֣ן לָהֶם יִלְקֹט֑וּן תִּפְתַּ֥ח יָֽ֜דְךָ֗ יִשְׂבְּע֥וּן טֽוֹב:
29You hide Your countenance and they are frightened; You gather in their spirit and they perish and return to their dust.   כטתַּסְתִּ֥יר פָּנֶיךָ֘ יִבָּֽהֵ֫ל֥וּן תֹּסֵ֣ף ר֖וּחָם יִגְוָע֑וּן וְאֶל־עֲפָ֘רָ֥ם יְשׁוּבֽוּן:
You gather in their spirit: Heb. תסף, an expression of destruction, as (above 73:19): “They were completely consumed (ספו).”   תוסף רוחם: לשון כליון כמו (לעיל עג) ספו תמו:
30You will send forth Your spirit and they will be created, and You will renew the surface of the ground.   לתְּשַׁלַּ֣ח ר֖וּֽחֲךָ יִבָּֽרֵא֑וּן וּ֜תְחַדֵּ֗שׁ פְּנֵ֣י אֲדָמָֽה:
You will send forth Your spirit: with the resurrection of the dead.   תשלח רוחך: בתחיית המתים:
31The glory of the Lord will be forever; the Lord will rejoice with His works.   לאיְהִ֚י כְב֣וֹד יְהֹוָ֣ה לְעוֹלָ֑ם יִשְׂמַ֖ח יְהֹוָ֣ה בְּמַֽעֲשָֽׂיו:
32He Who looks at the earth and it quakes; He touches the mountains and they emit smoke.   לבהַמַּבִּ֣יט לָ֖אָרֶץ וַתִּרְעָ֑ד יִגַּ֖ע בֶּהָרִ֣ים וְיֶֽעֱשָֽׁנוּ:
He touches the mountains and they emit smoke: as is depicted of Sinai (Exod. 19:18): “And Mount Sinai was all in smoke.”   יגע בהרים ויעשנו: כמו שמפורש בסיני (שמות י"ט) והר סיני עשן כולו:
33I shall sing to the Lord while I am alive; I shall sing praises to my God as long as I exist.   לגאָשִׁ֣ירָה לַֽיהֹוָ֣ה בְּחַיָּ֑י אֲזַמְּרָ֖ה לֵֽאלֹהַ֣י בְּעוֹדִֽי:
as long as I exist: Heb. בעדי, like (Deut. 31:27): “When I am still (בעודני) alive.”   בעודי: כמו בעודני חי (דברים ל"א):
34May my speech be pleasing to Him; I shall rejoice with the Lord.   לדיֶֽעֱרַ֣ב עָלָ֣יו שִׂיחִ֑י אָֽ֜נֹכִ֗י אֶשְׂמַ֥ח בַּֽיהֹוָֽה:
35Sinners will be destroyed from the earth and the wicked will be no more; my soul, bless the Lord. Hallelujah.   להיִתַּ֚מּוּ חַטָּאִ֨ים | מִן־הָאָ֡רֶץ וּרְשָׁעִ֚ים | ע֬וֹד אֵינָ֗ם בָּֽרְכִ֣י נַ֖פְשִׁי אֶת־יְהֹוָ֗ה הַֽלְלוּיָֽהּ:
Sinners will be destroyed: Heb. חטאים, sinners [rather than sins, but see Tal. Ber. 10a].   יתמו חטאים: חוטאים: